Magie pro začátečníky aneb jak začít čarovat (I.část)

Foto ke článkům jiných autorů (400x267).

Největší kravinou je dělení magie. Zapomeňte na bílou a černou magii, zapomeňte na wiccuchaos magiihermetismus, zapomeňte na vše co si mezi co si dáváte s magií rovnítko a na co magii rozdělujete. Magie je jen jedna.

Zakládá se na akauzálním (bezpříčinné) měnění reality. Uděláme rituál a dosáhneme výsledku. Pak nezáleží na tom co je výsledkem rituálu, jestli je touto akauzální změnou to že soused začne být impotentní, že se naše babička vyléčí z rakoviny, že docílíme zjevu nějaké bytosti, nebo dosáhneme „nejvyššího rituálu, invokaci svatého anděla strážce, jednoty s bohem“ či třeba vyvoláme bouřku.

Na magii není nic vznešeného, idealistického, je to jen nástroj, jako hrábě, kulomet, kladívko, nebo telefon. Když budete přijímat ideály hermetismu, wiccy, karmy, satanismu, tak tím spíše než magii přijímáte náboženství. To si zvolte jaké chcete, magie nám nedala důkaz že by nějaký názor, nebo vyznání bylo správné a magicky můžeme pojmout jakoukoliv víru. Mág může být křesťan a v historii bylo velmi mnoho vzdělaných křesťanů, kteří pronikli do své víry hlouběji za varování pro široké masy až k tajemstvím královské vědy magické, stejně tak jsou byli a mohou být mágy ateisté, židé (vzpomeňte na našeho velkého učitele Rabiho Löwa), hinduisté, zkrátka kdokoliv. Magie je pro všechny. Žádné vyznání nesmí stát mezi adeptem a nejvyšší z věd.

Na magii není nic špatného, ale stejně tak na ní není nic vznešeného a tak mezi invokacemi andělů a různými pro mnohé zvrhlými, perverzními a ohavnými rituály není v principu žádného rozdílu. Magie je jen jedna, není zlá, není dobrá, mágovo svědomí nechť je jazýčkem vah, který váží, zda-li ten činí něčehož špatného, ale i svědomí lze měnit, upravovat a modifikovat.

Největší krása a půvab magie, který mnozí hloupě opomíjejí a v napodobování svých mistrů se stávají hloupým stádem ovcí, tkví v tom že mág je svobodný a může být čímkoliv, měnit se jak chce, dělat co chce. Mág je člověk obdařený darem svobodné volby.

Nyní se již přikloním k praktické a teoretické stránce článku. Co má člověk, zvláště na tak nevýhodném místě, jako je Střední postkomunistická Evropa, dělat, když chce být mágem? V první řadě je nejdůležitější studium, (A je vhodné si uvědomit že pan Grygar a celý Sysifos je tvořen s prominutím šašky, kteří se věnují něčemu naprosto odlišnému, co sice vyžaduje intelekt, ale nedává jim patent na rozum. Nikdo z těch lidí nikdy nepraktikoval magii, nečetl moderní pojednání a nepřipustil možnost že na tom něco je, což je u vědců politováníhodná škoda. Logicky neodůvodněné zpochybňování okultismu z jejich strany je srovnatelné s tím, že by se odborník na mykologii chtěl pustit do kritiky radioastronomie. Povšimněte si, že se odvážný Sysifos nějak vyhýbá snahám hovořit o lidech jako je pan prof.Nakonečný a pan Veselý. Z osobní zkušenosti jsem vypozoroval, že skeptičtí pseudovědci trpí vůči nevysvětlitelným jevům, synchronicitám a čemukoliv co se učili ve školách určitou fobií a rozhovorům na toto téma se vyhýbají.) v naší zemi není situace s literaturou až tak dobrá, ikdyž zde existují vyjímky. Chybí překlady většiny úchvatných knih Aleistera Crowleyho i jeho skvostných básní, nemáme vydaného Granta a dokonce i starší hermetické spisy mají své vydání v nedohlednu, díky péči občanského sdružení OLDM, které má na můj vkus trochu barbarské způsoby a nesympatické názory, vyšlo hned několik potřebných publikací.

Z toho co máme je vhodné zmínit knihy pana Josefa Veselého, které tvoří největší sumu informací dostupných na českém trhu. Můžete si povšimnout poněkud nelogické, ale jinak typicky české kritiky, která se někdy upírá na úctyhodnou práci tohoto člověka. Pan Veselý je tradiční hermetik, ale někteří lidé kteří za vrchol, nebo i přílišnou moderní novotu hermetismu pokládají kompilace a díla prvorepublikových hermetiků mu vytýkají zálibu v postmoderně (to je pozitivní, neboť se tím přiznávají ke svému chatrnému přehledu o světě) a vymýšlejí další a další výtky, které vskutku někdy působí jako anachronismus co se hodí do amišského prostředí spíše než do 21.století. Zvláště na internetu se pohybují existence, které se pokládají za mágy a mají hnidopišské tendence, jejich kritika nemá žádný konstruktivní smysl a jde jen o to najít jakékoliv mouchy. To říkám hlavně protože je velmi pravděpodobné, že se s takovými blbci setkáte a pokud českému okultismu učiníte nějaký přínos, tak si nic nedělejte z pomluv závistivců, co za život sepsali sotva dvě kapitoly knihy přejatých názorů, kterou stejně asi nikdy nevydají.

Pokud má být hermetismus souborem dogmat a petrifikovaných názorů, které pak může v rámci tance paradigmat použít chaos mág jako dočasnou víru, tak není zhoubnějšího elementu než je pan Josef Veselý, ale má-li mít hermetismus budoucnost a nemá-li jen stagnovat, tak pro jeho rozvoj jako funkčního magického směru je dílo pana Veselého úctyhodným přínosem. Přestože je pan Veselý tradičním hermetikem, tak je zřejmě též schopným praktikem magie, což přidává jeho dílu na hodnotě, takže jej lze doporučit nejen hermetickým zájemcům o magii.

Za stěžejní díla tohoto autora lze označit magickou trilogii:Magie, Magie pro pokročilé a Příručka vysoké magie. Jsou to všechno velmi mohutné, v našich končinách kde řádí kůrovec až nebývale, knihy v pevných deskách, jejich cena je sice vyšší, ale vzhledem k rozsahu a obsahu přiměřená.

První kniha, Magie, je vlastně úvodem do magie, nebo spíše hermetismu, to může být trošku zklamání pro ty co čekají něco obecnějšího. Postupně se zde objevují různé magické praktiky jako mentální, ceremoniální a sexuální magie, práce s živlovými bytostmi, astrální cestování a též úvody do teoretické stránky v oblastech hermetických korespondencí, kabaly, magické způsobilosti a přípravy. Je to velice užitečná kniha vhodná pro začátečníky, bohužel je to svým způsobem učebnice, což někteří čtenáří naneštěstí opomíjejí. Bude se vám hodit strávit chvíli času, který ale nebude marný, naučením se hermetických korespondencí. V knize jsou také v nebývalém rozsahu uvedené základní magické rituály, jako kabalistický kříž, cvičení středního pilíře, hexagramový rituál a především Menší zažehnávací rituál pentagramu. Pokud něco, tak se vám bude hodit naučit se nazpaměť posledně jmenovaný, je to velice užitečná pomůcka, naučení vám nezabere více jak den.

Druhá kniha, Magie pro pokročilé, je již speciálněji zaměřena, rozvíjí některé oblasti z Magie a ve velké části se v rámci možností zabývá jednotlivými druhy magie, směry nebo soubory etnické magie. Jest tu hovořeno o dříve velmi populární egyptské magii, afrokaribské vúdú tradici, židovské a enochiánské magii. Autor se hlouběji zabývá evokační magií, též problémy jež mohou magickou praxi a výsledky její provázeti. Právě v této knize se obšírněji hovoří o Šťastném Húdú a jsou zde vyjma autorových osobních postřehů uvedeny i poznatky pana Jozefa Kariky z praxe Československé lóže Bertiauxova řádu LCN. Kniha je více specializovaná na jednotlivá témata a již méně pokračuje v zasvěcení a úvodu, jenž obstarán byl předchozí knihou.

Třetí kniha, Příručka vysoké magie, tu jsem si dosud nekoupil, ale zapůjčil mi jí mgr.Jan Kouba člen EOD a šéf ACETDA, za což mu tímto chci poděkovat. Kniha mě zasáhla natolik, že jsem jí četl místo toho, abych šel do školy. Mohl bych toho z ní zmínit mnoho, ale raději odkazuji zájemce na recenzi, kterou provedl pan Jozef Karika na putnicich.sk. Od pana Josefa Veselého stojí za zmínku ještě velmi mnoho knih, kromě estetického dojmu z Faustova deníku, jsou zajímavé Slavné grimoáry minulosti, což byla do doby, než jsem to půjčil jistému mgr.Janu Koubovi, moje oblíbená četba. Jsou zde popsány knihy grimoárové literatury jako Goetie, Magia innaturalis, Grimoirium verum. Le Dragon Rouge, Necronomicon a u nás dosud vyjma Lexových úryvků neznámý a přesto naprosto úchvatný Picatrix, první evropská kniha o magii arabského původu, pokud máte zájem o anglickou, nebo německou verzi, tak ta je dostupná na english.grimoar.cz, pokud budete tak hodní a přeložíte to do češtiny, nebo slovenštiny, tak vám bude vděčných mnoho generací zdejších okultistů.

Učení mistrů pojednává o významných a u nás někdy nepříliš známých osobnostech okultismu. Kromě Crowleyho, kterého zná kvůli Beatles a písničce od Ozzyho Osbourna každý a H. P. Lovecraftovi největším spisovateli horroru 20.století, bez něhož by svět fikce vypadal docela jinak, se tu hovoří též o Bertiauxovi (toho už znát můžete), P.B.Randolphovi jehož knihu o sexuální magii přeložil už Griese, Ch.S.Jonesovi (Fr.Achadovi), Kennethu Grantovi, Walteru Jantschikovi a u nás snad přece jen známějším Gregoru A. Gregoriovi, zakladateli Fraternitas Saturni z jehož pozůstalosti měl být získán úryvek Necronomiconu a jehož jediná kniha co vyšla česky je známa pod názvem Magia nigrae od Františka Kabeláka.

Určitě se k dalším knihám tohoto autora ještě vrátím, ale až v nějakém příštím článku.Teď se přesunu k jedné z nejkouzelnějších a nejúchvatnějších knih u které začínalo a doufejme ještě začne mnoho praktiků magie. Je to Experimentální demonologie od Josefa Dürra, je běžně dostupná na internetu a není to moc dlouhé dílo. V knize jsou popsány výsledky německého experimentátora ze začátku 20.století s demonologickou praxí, které on sám coby racionálně uvažující člověk vědeckého založení bral spíše jako halucinace, ale my tak trochu jako halucinaci bereme dnes celou realitu. V knize jsou přítomné též mnohé magické postupy, které jsou velice jednoduché, takže od magické praxe vás dělí jen krůček překonání lenosti a trpezlivost. Dürr stojí za to.

Kniha Liber null a psychonaut od profesora fyziky pana Petera J. Carrolla je biblí chaos magie i pokud vás tento směr nenadchnul a neutratili jste všechny své peníze za křídu na rýsování magických kruhů, tak je dobré ji zakoupit, nebo si vypůjčit, minimálně pro seznámení s tématem, abyste si pak nemysleli, jako někteří obzvláště „bystří“ jedinci, že chaos magie=vytváření sigilií. Kromě toho sigilizaci a další podobné techniky může použít kdokoliv, protože jsou funkční a účinné, ikdyž nemáte na nárazníku auta chaos star. Opět dobrou recenzi přinesl pan Jozef Karika. Z další chaos magické literatury česky vyšel Prachaos od pana Phila Hineho, který jsem nečetl, ale dle toho co od dotyčného autora znám to může být dobré. Ve slovenštině existuje překlad Knihy vysledkov od pana Raye Sherwina, která se zabývá sigilizací, takže může být prospěšná mnoha lidem, kteří odhalili půvab a účinnost sigilií. Sigilární magii vskutku zkuste, je to jednoduché a účinné, jde jen o to získat praxi a určitou zručnost v jejich tvorbě a odpalování, potom zapomenout, ignorovat a nemyslet na cíl přání.


Zdroj: http://darkprincess.blog.cz